Visible Learning: samenvatting succesvolste methoden

Visible Learning: samenvatting succesvolste methoden

Waar veel scholen vasthouden aan een traditionele aanpak, zijn er ook scholen die een andere weg inslaan en opzoek gaan naar vernieuwing. Tegenlicht besteedde in februari aandacht aan een emancipatiebeweging in het onderwijs. Zo werden drie scholen tegen het licht gehouden die afscheid nemen van oude normen en modellen. De onderwijsvernieuwingen die in de aflevering ‘De onderwijzer aan de macht’ aan bod komen zijn geïnspireerd op boeken. DGPD behandelt deze boeken in een vijfdelige serie. Het boek Visible Learning van John Hattie is het vijfde en laatste deel.

Hattie is professor en directeur bij het Melbourne Education Research Institute van de University of Melbourne in Australië en ere-professor aan de University of Auckland in Nieuw-Zeeland. Daarnaast is hij auteur van Visible Learning en coauteur van Intelligence and Intelligence Testing. Het baanbrekende boek Visible Learning bevat meer dan vijftien jaar onderzoek, waarbij miljoenen leerlingen zijn betrokken. Ook bevat het de grootste verzameling van evidence-bases onderzoek over wat feitelijk werkt op school om het leren te verbeteren. Leren zichtbaar maken is de volgende stap. Het is geschreven voor zowel studenten als aankomende en ervaren leerkrachten. De schrijver legt uit hoe de principes van Visible Learning in elk klaslokaal, waar ook ter wereld, kunnen worden toegepast.

Succesvolste methoden
De auteur geeft bondige en goed te begrijpen samenvattingen van de succesvolste methoden. Dit boek bevat een stap-voor-stapbegeleiding voor lesvoorbereiding, het verklaren van leren en feedback tijdens de les. Daarnaast biedt het boekwerk checklists, oefeningen, casestudies en succesvolle praktijkvoorbeelden om resultaten te verbeteren. In het vervolgboek ‘Visble Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning’ zijn de uitkomsten van Hattie’s onderzoek nog verder vertaald naar een praktisch model voor scholen. Het doel hiervan is om gericht te werken aan de impact die de school heeft op leerprestaties van leerlingen. Het moet leerkrachten, schoolleiders en andere onderwijsbetrokkenen aanzetten om aandachtig stil te staan bij de eigen onderwijsprakrijk, doordachte keuzes te maken en vanuit de eigen onderwijscontext te kiezen voor wat het beste werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>