Positief rapport OESO over Nederlands onderwijssysteem

Positief rapport OESO over Nederlands onderwijssysteem

Uit het landenrapport van de OESO, Education at a Glance 2015, blijkt dat het Nederlands onderwijssysteem over het algemeen goed presteert. Het rapport geeft onder andere aan dat scholieren in Nederland meer les krijgen dan hun leeftijdsgenoten in andere OESO-landen, ze met het behaalde diploma goed zijn voorbereid op de arbeidsmarkt en dat er in Nederland minder inwoners werkeloos zijn dan in andere OESO-landen als je ze vergelijkt qua opleidingsniveau.

Verbeterpunten                                                                                                                                           Vanzelfsprekend is minister Bussemaker content met deze uitkomsten. ”Ik ben heel blij dat leerlingen en studenten het goed doen, dat de overgang naar de arbeidsmarkt goed is en dat we weinig schoolverlaters hebben en goed presteren in taal en rekenen.” Maar er zijn ook minder positieve geluiden te horen, vooral vanuit de Algemene Onderwijsbond. Deze bond geeft aan dat er kleinere klassen en meer leerkrachten voor de klas moeten komen en dat er meer aandacht nodig is voor leerlingen die achterblijven. Bussemaker erkent dat er zeker op de laatste twee punten nog genoeg verbeterd kan worden.

Wordt vervolgd                                                                                                                                           Een ander veel gehoord verwijt, aldus Bussemaker, is “dat we jongeren te vroeg selecteren en dat je daarmee niet makkelijk meer naar een ander schoolsysteem kan.” Om deze verschillende redenen is de OESO ook gevraagd om het gehele Nederlandse onderwijsstelsel te analyseren. Het rapport hierover zal in het voorjaar van 2016 verschijnen.

Bron: ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>